7
Sep

9 014 636 - 5 521 922 = 3 492 714

   Posted by: David   in Kristendom, Mission

Som bekant har besöken vid huvudgudstjänsten i Svenska Kyrkan minskat markant under de senaste årtiondena, t.ex. så var under 1990: 9 014 636 gudstjänstbesök. Men 2006 var det 5 521 922! Det är en minskning med 3 492 714!!! Det är en enorm summa!

Var är paniken? Var är frågorna om varför inte fler går i kyrkan? Vill vi inte att fler ska gå i kyrkan?

Läste en artikel från allelon.org av Sally Morgenthaler om “Worship as Evangelism” länkat från Tro & tänk, intressant läsning om varför det inte räcker med att göra en häftig gudstjänst för att folk ska gå i kyrkan.

Hon skriver om de gånger hon upptäckte fungerande evangelisation i kyrkor hon besökte:

I dug a little deeper when that happened. Invariably, I found another value at work behind the worship production: a strong, consistent presence in the community.

Intressant va? Varför är det då inte så att vi får fler gudstjänstbesökare i SvK när vi så ofta har stark närvaro i samhället?

Har vi alltid stark närvaro?
Bara för att det finn diakoner, församlingsassistenter och präster (mfl förstås) som gör fantastiska arbeten med människor betyder inte det att det alltid når fram så mycket som det kanske finns potential för. Det blev mycket “kansken” i meningen men det är viktigt att inte underminera det fantastiska arbeten som oerhört många anställda i kyrkan gör. Frågan är bara på vilket sätt har vi närvaro i samhället? Det kanske finns rum för utveckling och reflektion?

Bygger närvaron helt på de anställda?
En del av den reflektionen kanske handlar om just detta, finns det till exempel frivilliggrupper av olika slag som gör en praktisk skillnad i människors liv? På många håll finns det sådant och man kanske skulle våga expandera det mer? Vilka olika sammanhang når man ut i med sin närvaro?

Hur ser vi på våra “verksamheter”
Ör gudstjänsten på söndagen själva hjärtat i församlingen så som det är tänkt? Om det går 2-10 personer så skulle jag nog vilja antyda att det inte är fallet. Man kanske behöver fundera kring hur de olika verksamheterna hänger ihop och framför allt kanske över hur man motiverar dem utifrån ett församlingsperspektiv där Kristus missionbefallning är och bör vara central.

Sen har vi de kyrkor som profilerar sig starkt och därmed drar rätt mycket folk, Morgenthaler skriver om megakyrkor i USA:

Having excelled at making theirs the best churched experience on the market, they were perfectly positioned to absorb the windfall of disgruntled attendees from dwindling mainline congregations and failed, contemporary start-ups.

Det blir lätt en illusion om man får många kyrkobesökare, att allt är som det ska i denna kyrka. Frågan man behöver ställa sig är ju vilka man drar till kyrkan, de som inte gått i kyrkan förr eller/och de som redan gått mycket i kyrkan men inte funnit sig tillrätta någon annanstans.

Det är ju inget fel med människor som kommer från andra församlingar och som inte känt sig hemma där, men risken är överhängande att de börjar “bygga” församling som de alltid gjort, som en kristen sub-kultur i förhållande till övriga samhället. Vilket gör det än svårare att nå människor som inte tidigare gått i kyrkan.

Mission-shaped Church lösning på det hela går ut på att skapa andra mötesplatser än huvudgudstjänsten. Det betyder inte att man ska sluta satsa på huvudgustjänsten, Cray underströk att man ska satsa ännu hårdare på den med, men att också öppna för nya sammanhang och på så sätt kanske nå nya människor.

Tags: , , ,

This entry was posted on Friday, September 7th, 2007 at 12:48 and is filed under Kristendom, Mission. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

6 comments so far

 1 

Hej David! Håller med dig ang. söndagens gudstjänster, man måste se på andra tider.

Idag har människan kanske bara söndagen som enda hyfsat lediga dag och kl. 1100 kan vara svårt att hinna till. Nya tider och nya dagar kan vara en lösning, åtminstone måste man våga titta på detta.

Komplettera när folk kan se och lyssna (podradio och podtv samt internet) är en bra komplettering då man inte alltid hinner gå till kyrkans möten (framförallt om man har barn som ofta skall skjutsas).

Vär är mötena för oss medelålders, “mässa för existensiellt sökande”? Antingen barn eller gamla….

Mässans form är ju tydligen inte attraktiv. Om det sedan beror på prästen som retoriker, musik från 1600-talet som ingen lyssnar på ens hemma eller om man känner sig utestängd för det är svårt att våga vara sökande, församlingen kanske vill ha lite perfekta, präktiga människor, utan synbara inre hål som visas upp, det vet jag inte.

Men det jag vet är att det finns ett stort behov, många sökande och mindre antal som går i kyrkan. Man kanske skall ta reda på frågorna innan man presenterar svaren präktigt.

Våga vara brusten och våga visa glädje. Var människa.

September 21st, 2007 at 13:59
 2 

Det är alldeles för lätt att bli religiös om gudstjänsttider och det är förstås synd. Som du säger krävs en annan fexibilitet, inte för att människor “kräver” det utan för att det helt enkelt behövs i ett annorlunda samhälle!

Podradio och podtv är utmärkta komplement, som du skriver, så länge inte följden blir att man istället för internet-kristen, en problematik vi talar en del om inom it-kyrkan (www.it-kyrkan.se ofärdig och temporär hemsida).

Personligen är jag en väldigt stor anhängare av mässan, men inte av dess form (allt för ofta). Musiken fungerar inte i vår tid, likaså mycket annat i mässan som skulle kunna utformas på ett annat och för vår tid bättre sätt, även där är vi allt för religiösa i kyrkan, vilket alltid är synd.

September 21st, 2007 at 14:29
Christoffer
 3 

Hej!

Kul att delta i ett sånt här samtal. Jag har en del tankar som jag inte riktigt vet om jag verkligen tycker, men jag testar dem här.. =)

Vad gäller kyrkans minskade gudstjänstbesök, så måste det bottna i en upplevelse av att kyrkan inte är relevant. Det är min förståelse av det hela.

Kanske hänger det här ihop med kyrkans vilja att vara väldigt bred, hon talar så att säga till “alla och ingen”.

Angående detta med tider: besök minskar i alla idella sammanhang. Föreningsstatistiken pekar i samma riktning.

Detta delvis beroende på att familjer i allmänhet har mycket mer aktiviteter att välja på, att vi jobbar mer (har mindre fritid per familj) att folkrörelserna inte förmår fånga folk eftersom de “stora visionerna” byts ut mot de små individuella visionerna. (Postmoderna tendensen).

Om folk upplever att de möter Gud i kyrkan så kommer tiden att spela en mycket mindre roll.

Vad säger ni om detta?

Frid, Christoffer

September 22nd, 2007 at 13:22
 4 

Hej Christoffer!

Vi får väl diskutera dina tankar lite :-)

Jag håller med dig om känslan av irrelevans, åtminstone är det nog det primära skälet för det finns nog även andra också…

Jag tror att ett stort skäl till problemet är en identitetslöshet på bred front, så att säga… Man har nog ingen samlad vision om vad man egentligen håller på med, ofta.

Ja det är mycket som kan bli mindre viktigt om man möter Gud, men det är ju inte samma sak som att man ändå ska försöka göra det möjligt för folk rent praktiskt. Det är nog bra att inte ställa sånt emot varandra.

En del i att nå folk är nog att finna mindre mötesplatser som redan finns i samhället och där finnas med och kanske fira mässa.

Eller?

September 22nd, 2007 at 14:39
Christoffer
 5 

Hej!

Skönt med ett ganska förutsättningslöst samtal där man får prova tankarna lite. Här kommer lite fler:

Det där med nya mötesplatser att fira mässan på, låter intressant. Vad har du för platser i tankarna?

En sak som jag tror är en del-förklaring till upplevelsen av kyrkans irrelevans är att man har tappat bort den “politiska dimensionen” i den kristna bekännelsen att Jesus är Herre. Detta är något jag skulle vilja lära mig mer om, man hör ju aldrig något om det i kyrkorna.

Det var i en artikel av Tom Wright som jag läste något om det nyligen. Han menar att Jesus är Herre är en direkt antites till “Ceasar är herre”, den bekännelse man var tvungen att avlägga och bestraffades med döden om man vägrade att bekänna.

LIkaså är ju ordet “evangelium” från början ett politiskt begrepp, det användes ju som rubrik för kungarnas förkunnande av segrar i krig “goda nyheter”.

Kyrkan är ju egentligen bredare än den politiska dimensionen, men inte mindre som hon ofta blir..

Detta är svårt, inte misnt eftersom vi är så osäkra på VILKA politiska följder som det kristna budskapet skall få. Enligt min mening måste man studera bibelns etik på ett “strukturellt” plan och inte bara på det “individuella” planet. Jag tror detta är en anledning till att kyrkan upplevs irrelevant.

Som jag förstår bibelns etik så är det en radikal identifering av den högste Guden med de lägsta i samhällsstegen. Kyrkan måste alltid våga utmana de “världsliga” statushierarkierna.

Kyrkan har ju ett budskap på det individuella planet också - att Gud vill lära känna och komma nära varje människa. Men jag upplever det som att den delen är betonad på bekostnad av den andra.

Mm. Många tankar.. Men när kyrkan skall hitta sin “identitet” som kyrka tror jag också att förnyelsen måste komma inifrån på nåt sätt. Det är ju Gud som är kyrkans ärende, kan man säga.

Mvh Christoffer

September 23rd, 2007 at 11:58
 6 

Christoffer, jag tror en av de viktiga förutsättningarna är att inte ha så många sådana. Därför att jag tror att om församlingen vänder sig till Gud för ledning så kommer relationer att fördjupas och möjligheter att öppnas upp som ingen tänkt på eller tänkt på som naturliga, men när de väl sker är de det mest naturliga i världen…

Jag håller med dig lite om den politiska dimensionen och samtidigt inte. SvK har ju varit aktivt i en del grejor under åren men tyvärr har det fått en tydligt vänsterdragning vilket ju inte är syftet med kyrkans politiska uttryck.

Håller också med om ett strukturerat studium om etik vore bra men bara man inte gör marxistisk klassanalys av det hela och det blir socialism av det hela. Tycker det är enormt viktigt att vara färgpolitiskt oknuten men frågedrivande, eller vad man ska säga…

Jag tror inte att SvK betonar den individuella biten på det sättet alltid, men delvis är det väl så. I grunden är det nog så att man låter den individuella biten stå istället för det allmänna, när betoningen på det individuella ställningstagandet egentligen borde leda till det andra…

September 23rd, 2007 at 13:59

Leave a reply

Name (*)
Mail (will not be published) (*)
URI
Comment